Al-Quran
Pengenalan
Mungkin
salah satu daripada tanggapan pertama yang pertama kali membaca
al-Quran mungkin adalah bahawa Buku itu tidak sesuai dengan format dan
gaya tradisional. Kepada yang skeptis, Buku itu membentangkan beberapa isu yang mengelirukan. Dalam kertas bertajuk "Adakah Al-Quran Firman Tuhan?" yang skeptik Joseph Smith menulis:
".....
Al-Qur'an, sebaliknya, membacakan lebih banyak seperti koleksi
pernyataan dan idea-idea yang dikelirukan dan keliru, yang kebanyakannya
tidak mempunyai hubungan dengan bab-bab sebelumnya dan ayat-ayat.
Banyak para ulama mengakui bahawa Al-Qur'an itu sangat tidak masuk akal
dalam pengambilannya, ia memerlukan rasa tanggungjawab untuk siapa saja
untuk membajaknya. "
Ulama sekular Jerman Salomon Reinach menulis:
"Dari
sudut pandang kesusasteraan, Al-Qur'an tidak mempunyai merit,
Deklamasi, pengulangan, kemiskinan, kekurangan logik dan koherensi
menyerang pembaca yang tidak bersedia pada setiap masa. Ini memalukan
kepada intelek manusia untuk berfikir bahawa kesusasteraan yang
sederhana ini adalah subjek komentar yang tidak terkira banyaknya, dan
berjuta-juta lelaki masih membuang masa untuk menyerapnya. " (Reinach 1932: 176)
Orang lain telah mengkritik simetri Al-Quran. Biasanya, dalam mana-mana karya sastera, seseorang akan dapat mencari beberapa bab yang dapat dibandingkan dengan panjangnya.
Sebaliknya, Al-Quran mengandungi 114 bab, yang dipanggil Suras, diatur secara berkurang.
Kecuali pembukaan Sura (The Key),
Surah yang terpanjang diletakkan di hadapan Kitab dengan yang paling pendek di belakang. Variasi saiz juga agak mudah dilihat. Sura
terpanjang, yang merupakan Sura kedua, mengandungi 286 ayat
manakala
yang paling pendek (Suras 103, 108 dan 110) terdiri daripada tidak lebih
dari 3 ayat!
x
Sebaliknya, Al-Quran mengandungi 114 bab, yang dipanggil Suras, diatur secara berkurang.
Kecuali pembukaan Sura (The Key),
Surah Al-Faatihah - سورة الفاتحة
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
(Al-Faatihah 1:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam
(Al-Faatihah 1:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
(Al-Faatihah 1:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat)
(Al-Faatihah 1:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
(Al-Faatihah 1:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
(Al-Faatihah 1:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.
(Al-Faatihah 1:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Baqarah - سورة البقرة
[2:286] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
(Al-Baqarah 2:286) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Al-Asr
|
ayat 1-3
|
Al-Kauthar
|
ayat 1-3
|
An-Nasr
|
ayat 1-3
|
x
Bukan itu sahaja. Dalam
mana-mana buku bertulis lelaki kita biasanya akan mengharapkan untuk
mencari setiap bab yang berurusan dengan satu tema utama. Ini
tidak selalu berlaku di dalam Al-Quran, kerana walaupun banyak Suras
yang pendek dibatasi pada satu topik atau insiden, tidak jarang mencari
Suras yang lain yang menangani sebagian besar subjek Al-Quran.
Lebih-lebih lagi, kita sering mendapati topik ini berubah antara satu ayat dan penggantinya. Ini adalah satu lagi kawasan kekeliruan kepada mana-mana skeptis. Lagipun, dan dalam mana-mana buku lain, sebarang subjek diperkenalkan selepas penyediaan yang mencukupi. Hakikat
bahawa dalam al-Quran suatu subjek utama mungkin tiba-tiba, dan tanpa
persiapan apa-apa, pada pembaca meminta kata-kata tersebut sebagai "susunan penyataan" yang telah kita baca di atas.
Tetapi adalah Quran benar-benar a "susunan penyataan" ?
Adakah Quran sebenarnya sebuah buku yang tidak mempunyai logik dan koheren?
Jawapan kepada soalan ini ialah: Ia bergantung kepada kriteria yang kita gunakan.
Jawapan kepada soalan ini ialah: Ia bergantung kepada kriteria yang kita gunakan.
Jika
kita menilai Al-Quran seperti yang kita akan menilai novel oleh Dickens
atau bermain oleh Shakespeare, dan terus menilainya semata-mata sama
ada Quran mematuhi norma-norma sastera yang diiktiraf, maka Al-Quran
akan kelihatan sangat ganjil, tidak seronok '. Dalam mana-mana karya sastera kita biasanya mencari permulaan, pertengahan dan akhir; tetapi dengan Quran, format ini tidak hadir. Pada
hakikatnya, tidak seperti mana-mana buku lain, adalah mungkin untuk
mula membaca Al-Quran dari mana-mana bab dan tidak merasa sama sekali
tidak diselaraskan.
Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa jika kita meletakkan buku logaritma bersebelahan dengan Shakespeare dan menilainya dengan jangkaan sastera yang sama, kita juga akan berakhir dengan kesimpulan bahawa buku logaritma tidak lebih daripada yang terkandung dan buku ganjil, tetapi adakah ia benar-benar begitu? Jawapannya tidak jelas. Buku logaritma adalah buku yang dibina dengan sempurna dan tidak ganjil dalam apa jua cara. Kesilapan dalam penilaian adalah kerana penggunaan kriteria yang salah.
Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa jika kita meletakkan buku logaritma bersebelahan dengan Shakespeare dan menilainya dengan jangkaan sastera yang sama, kita juga akan berakhir dengan kesimpulan bahawa buku logaritma tidak lebih daripada yang terkandung dan buku ganjil, tetapi adakah ia benar-benar begitu? Jawapannya tidak jelas. Buku logaritma adalah buku yang dibina dengan sempurna dan tidak ganjil dalam apa jua cara. Kesilapan dalam penilaian adalah kerana penggunaan kriteria yang salah.
Oleh
kerana majoriti komen yang skeptik yang ditulis mengenai gaya Quran
berasal dari pengkritik Alkitab, dapat dimengerti bahawa mereka akan
membandingkan gaya al-Quran dengan Bible. Dalam Alkitab, cerita mempunyai permulaan dan pengakhiran dalam bab yang sama. Subjek
tidak berubah-ubah di antara ayat-ayat bersebelahan seperti yang mereka
lakukan dalam Al-Quran, dan sebahagian besarnya, Alkitab lebih
sistematik dalam gaya dan riwayatnya.
C ritma Al-Quran juga terkejut dengan bahasa Quran. Sesungguhnya bahasa Buku (Arab) adalah bahasa lelaki, bagaimanapun, makna yang dinyatakan disampaikan dengan kuasa yang dijamin dan mutlak yang nampaknya mencetuskan skeptis ini dan membawa mereka ke dalam membuat keputusan yang tidak diketahui.
Berikutan daripada pertimbangan di atas, adalah wajar untuk bertanya tentang mengapa Al-Quran ditulis dalam cara sedemikian. Jawapannya hanya dapat dilihat jika kita menonjolkan ciri-ciri berikut dari Al-Quran:
C ritma Al-Quran juga terkejut dengan bahasa Quran. Sesungguhnya bahasa Buku (Arab) adalah bahasa lelaki, bagaimanapun, makna yang dinyatakan disampaikan dengan kuasa yang dijamin dan mutlak yang nampaknya mencetuskan skeptis ini dan membawa mereka ke dalam membuat keputusan yang tidak diketahui.
Berikutan daripada pertimbangan di atas, adalah wajar untuk bertanya tentang mengapa Al-Quran ditulis dalam cara sedemikian. Jawapannya hanya dapat dilihat jika kita menonjolkan ciri-ciri berikut dari Al-Quran:
1- Penyampaian Saintifik
Walaupun
Al-Quran bukanlah rujukan saintifik seperti itu, penyampaian maklumat
di seluruh Kitab adalah dalam acuan rujukan saintifik. Sekiranya kita membaca buku fizik atau kimia, kita perhatikan kekurangan persembahan tema. Untuk
membentangkan fakta saintifik, sama ada bilangan elektron dalam
unsur-unsur, atau rintangan separuh konduktor, tidak perlu penyediaan
sastera. Fakta
terdahulu hanya dinyatakan dan mereka berdiri di atas kebolehan
kandungan saintifik mereka dan bukan pada bahasa atau gaya yang mereka
tulis.
Ini tidak sama dalam karya kesusasteraan, baik novel, permainan, dan
sebagainya. Penulis adalah yang pertama dan paling utama mencipta karya
seni, maka ia boleh terlibat dalam persiapan yang panjang, penjelasan,
hiasan frasa dan perkembangan cerdas tema untuk menghasilkan karya
sastera yang boleh dipersoalkan. Ini bukan gaya, ataupun matlamat dalam Quran.
Dengan
pengecualian beberapa kali di mana satu cerita lengkap diberitahu dari
awal hingga akhir dalam satu bab, seperti kisah Yusuf dalam Sura 12,
Al-Quran bukan kumpulan cerita yang ditempatkan di sebelah yang lain. Di
samping itu, walaupun Al-Quran mengandungi banyak kisah sejarah tentang
pelbagai orang dan masa, namun ia bukan rujukan bersejarah seperti itu. Ini
menjelaskan mengapa beberapa riwayat orang-orang lalu dan Nabi-nabi
yang terdahulu diberikan lebih terperinci dalam Al-Quran daripada yang
lain. Sebabnya, bahawa narasi tersebut tidak disebutkan untuk nilai bersejarah mereka, tetapi untuk kaitannya dengan mesej Buku itu.
Ayat-ayat Al-Quran ini membentangkan keperibadian kebenaran yang menghilangkan persembahan yang rumit dan cerpen. Al-Quran, sebagai firman Allah, adalah kebenaran. Tuhan tidak memerlukan penjelasan atau justifikasi yang bijak untuk meyakinkan pembaca. Dalam erti kata itu, adalah mungkin untuk membandingkan pembentangan maklumat dalam Quran dengan rujukan saintifik.
Ayat
al-Quran boleh membacakan pembaca dengan kebenaran sendiri, tanpa
memerlukan kebenaran ini untuk dibangunkan dalam ayat-ayat sebelumnya. Pelbagai
ayat bersebelahan mungkin berkaitan dengan kebenaran yang sama, atau
mungkin mengandungi kebenaran bebas yang diletakkan bersebelahan. Setelah
mengatakan itu, masih perlu bagi sesiapa yang mempelajari subjek
tertentu dalam Al-Quran, untuk mempelajari semua ayat di dalam buku yang
bercakap tentang tema yang sama. Ini sering dijumpai dalam beberapa Suras dan bukan satu Sura tunggal. Ramai pembaca sering tiba di tafsiran palsu ayat-ayat Al-Quran hanya kerana mereka mempelajari satu ayat secara berasingan.
Untuk maklumat lanjut lihat: Petua untuk membaca Al-Quran
Al-Quran,
walaupun bukan rujukan saintifik, mengandungi banyak maklumat saintifik
yang tidak diketahui oleh manusia pada masa wahyu Al-Quran pada awal
abad ke-7 (lihat: Sains dalam Quran ) .
Hebatnya, kebanyakan maklumat saintifik ini disampaikan dalam bahasa yang sama-sama mencerminkan dan juga sangat tepat dalam kandungan saintifiknya.
Contoh-contoh itu ialah 21:30, yang mengesahkan teori Big Bang
dan 51:47, yang
menyatakan bahawa alam semesta berkembang, fakta yang hanya ditemukan
pada abad ke-20.
Hebatnya, kebanyakan maklumat saintifik ini disampaikan dalam bahasa yang sama-sama mencerminkan dan juga sangat tepat dalam kandungan saintifiknya.
Contoh-contoh itu ialah 21:30, yang mengesahkan teori Big Bang
Surah Al-Anbiyaa' - سورة الأنبياء
[21:30] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?
(Al-Anbiyaa' 21:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Adz-Dzaariyaat - سورة الذاريات
[51:47] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan langit itu Kami dirikan dengan kekuasaan Kami (dalam bentuk binaan yang kukuh rapi). Dan sesungguhnya Kami adalah mempunyai kekuasaan yang luas tidak terhingga.
(Adz-Dzaariyaat 51:47) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark2- Cabaran Al-Quran
Al-Quran bukan buku puisi, namun kebanyakannya ditulis dalam gaya berirama. Ia
tidak biasa untuk mencari tiga puluh atau lebih ayat berturut-turut
yang berakhir dengan sajak (misalnya 35 ayat terakhir dari Sura 78).
Walau bagaimanapun, perkara penting mesti dijelaskan di sini. Selama berabad-abad, umat Islam Arab telah memahami cabaran yang diberikan oleh Allah dalam ayat-ayat seperti 2:23
dan 17:88 untuk dikaitkan dengan gaya puitis Kitab.
Surah An-Naba' - سورة النبأ
[78:40] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan ayat 6-40]
Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), - iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya; dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)".
(An-Naba' 78:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Baqarah - سورة البقرة
[2:23] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.
(Al-Baqarah 2:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Israa' - سورة الإسراء
[17:88] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri".
(Al-Israa' 17:88) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Adakah cabaran Al-Quran benar-benar salah satu sifat puitis atau literal?
Untuk menjawab soalan ini, kita mesti terlebih dahulu menganalisis kemungkinan cabaran sedemikian.
Pertama, kita mesti mengetahui sama ada ia mungkin untuk menetapkan beberapa kriteria untuk menyelesaikan keputusannya.
Apakah kriteria yang mesti kita gunakan untuk membandingkan gaya puisi Al-Quran dengan buku-buku lain?
Apakah faktor penentu yang akan membawa kita untuk membuat keputusan bahawa satu buku lebih unggul daripada yang lain dari sudut pandangan puisi?
Adakah jumlah sajak itu?
Adakah kepelbagaian dan kekayaan perbendaharaan kata menjadi faktor penentu?
Sekiranya kita menganggap kepelbagaian atau kekerapan frasa alegori?
Sekiranya kita menghitung metafora?
Persis kriteria apa yang harus kita gunakan?
Untuk menjawab soalan ini, kita mesti terlebih dahulu menganalisis kemungkinan cabaran sedemikian.
Pertama, kita mesti mengetahui sama ada ia mungkin untuk menetapkan beberapa kriteria untuk menyelesaikan keputusannya.
Apakah kriteria yang mesti kita gunakan untuk membandingkan gaya puisi Al-Quran dengan buku-buku lain?
Apakah faktor penentu yang akan membawa kita untuk membuat keputusan bahawa satu buku lebih unggul daripada yang lain dari sudut pandangan puisi?
Adakah jumlah sajak itu?
Adakah kepelbagaian dan kekayaan perbendaharaan kata menjadi faktor penentu?
Sekiranya kita menganggap kepelbagaian atau kekerapan frasa alegori?
Sekiranya kita menghitung metafora?
Persis kriteria apa yang harus kita gunakan?
Seketika, kita berhadapan dengan dilema utama! Adalah
cukup sukar untuk membandingkan dua karya oleh pengarang yang sama
(contohnya Hamlet dan Shakespeare's Macbeth), apalagi Al-Quran dengan
mana-mana buku lain?
Ia tidak mungkin. Kerana walaupun boleh mengatakan "Saya suka Hamlet lebih banyak" atau "Saya suka Macbeth lebih", pada akhir hari tidak mungkin untuk mengatakan yang merupakan karya yang unggul. Ini tidak berbeza dari ketidakupayaan untuk menentukan mana yang berfungsi piano Mozart yang paling unggul.
Orang yang berbeza akan sentiasa mempunyai kegemaran yang berbeza, dan siapa yang mengatakan siapa yang betul dan siapa yang tidak?
Ia tidak mungkin. Kerana walaupun boleh mengatakan "Saya suka Hamlet lebih banyak" atau "Saya suka Macbeth lebih", pada akhir hari tidak mungkin untuk mengatakan yang merupakan karya yang unggul. Ini tidak berbeza dari ketidakupayaan untuk menentukan mana yang berfungsi piano Mozart yang paling unggul.
Orang yang berbeza akan sentiasa mempunyai kegemaran yang berbeza, dan siapa yang mengatakan siapa yang betul dan siapa yang tidak?
Tidak
lama kemudian menjadi jelas bahawa dengan mana-mana dua karya seni,
sama ada novel, simfoni atau patung, tidak mungkin untuk menentukan yang
lebih unggul hanya kerana, dalam seni, tidak ada alat pengukur
konklusif. Ia semua bergantung kepada rasa individu. Oleh itu, keputusan itu hanya boleh menjadi subjektif.
Walau
bagaimanapun, ulama-ulama Islam tradisional sentiasa mengekalkan bahawa
gaya puisi Al-Quran adalah subjek cabaran Al-Quran (2:23).
Mereka menambah bahawa gaya puisi Al-Quran lebih baik dari mana-mana buku lain dan tidak boleh diduplikasi. Bukan orang Islam jelas tidak bersetuju. Siapa yang menentukan keputusannya? Ia tidak mustahil untuk mencapai hasil yang konklusif kerana sebarang perbandingan tidak dapat diselesaikan.
Surah Al-Baqarah - سورة البقرة
[2:23] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.
(Al-Baqarah 2:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Ini kerana tidak ada keputusan yang dapat diperoleh, sebarang cabaran menjadi tidak bererti. Ini
membawa kita untuk bertanya sama ada Tuhan dalam kebijaksanaanNya yang
tidak terhingga akan memberikan cabaran dalam Al-Quran yang tidak dapat
diselesaikan. Pembaca
diingatkan untuk membezakan antara cabaran yang boleh ditandingi
sebagai cabaran yang dapat diselesaikan dengan keputusan.
Al-Quran dikodkan dengan nombor 19 dan matematik dengan cara
yang rumit sehingga ia meninggalkan kita dengan struktur yang ajaib
yang tidak boleh diduplikasi.
Matematik, yang menjadi sains muktamad, tidak boleh disangkal atau ditolak. Mana-mana bidang sains didasarkan pada koleksi teori semasa untuk pengetahuan dan pemahaman manusia semasa. Teori saintifik sentiasa terbuka untuk semakan. Selain itu, kesahan mana-mana teori saintifik bergantung kepada ketepatan "peranti pengukur" yang ada. Tidak begitu dalam matematik! 1 + 2 = 3. Ini adalah hari ini benar, hari ini benar dan akan berlaku sepanjang masa. Tidak ada sesiapa yang akan datang esok dan mendapati bahawa 1 + 2 = 4!
Inilah sebabnya mengapa matematik dipanggil sains muktamad. Ini
juga merupakan sebab mengapa Tuhan memilih matematik untuk menyediakan
manusia dengan bukti yang jelas tentang kewujudan-Nya dan juga bahawa
Al-Qur'an adalah firman-Nya. Cabaran dalam 2:23 hanyalah untuk menduplikasi keajaiban berangka Al-Quran. Di dalam struktur berangka Al-Quran kita menyaksikan ciri-ciri individu yang menimbulkan keburukan undang-undang kebarangkalian.
Quran, seperti semua Kitab Suci ilahi, mengandungi hukum Tuhan. Quran
mengandungi peraturan dan undang-undang yang menentukan ritual dan
amalan ibadah serta cara untuk mencapai kebenaran dan akhirnya
keselamatan. Al-Quran sentiasa menawarkan penyelesaian yang teguh dan tegas dan tidak berminat dengan separuh penyelesaian. Jika
lebih daripada satu penyelesaian ditawarkan penyelesaian kedua
ditawarkan hanya sebagai konsesi yang diberikan untuk situasi yang sukar
atau luar biasa.
Al Quran mempersembahkan manusia dengan jemputan untuk menerima Tuhan secara rohani serta intelektual. Jemputan untuk mencerminkan tanda-tanda dan wahyu-wahyu Tuhan adalah jelas di sepanjang Al-Quran. Al-Quran mengecam keyakinan dogmatik dan tidak sah.
Verse 17:36 memberikan jemputan untuk hanya menegakkan apa yang telah kita ketahui untuk diri kita sendiri. Walaupun banyak ayat lain mengajak kita untuk merenungkan tanda-tanda tak terhingga Tuhan yang terdapat di alam semesta di sekitar kita:
Verse 17:36 memberikan jemputan untuk hanya menegakkan apa yang telah kita ketahui untuk diri kita sendiri. Walaupun banyak ayat lain mengajak kita untuk merenungkan tanda-tanda tak terhingga Tuhan yang terdapat di alam semesta di sekitar kita:
"Jangan mengikuti apa yang tidak kamu ketahui, pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan dipersoalkan." 17:36
Surah Al-Israa' - سورة الإسراء
[17:36] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
(Al-Israa' 17:36) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
" Dalam penciptaan langit dan bumi, dan penggantian malam dan siang, adalah tanda bagi orang-orang yang memiliki kecerdasan." 3: 190
Surah A-li'Imraan - سورة آل عمران
[3:190] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;
(A-li'Imraan 3:190) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Adakah mereka tidak memikirkan Quran atau ada kunci di hati mereka?" 47:24
Surah Muhammad - سورة محمد
[47:24] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?
(Muhammad 47:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
" Mereka yang mengingati Tuhan semasa berdiri, duduk dan di sisi mereka dan mereka merenungkan penciptaan langit dan bumi ....... " 3: 191
Surah A-li'Imraan - سورة آل عمران
[3:191] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.
(A-li'Imraan 3:191) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
" Kami
akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di langit
dan dalam diri mereka, sehingga menjadi jelas kepada mereka bahawa itu
adalah kebenaran. Tidakkah Tuhanmu Maha Kuasa atas segala sesuatu? " 41:53
Surah Fussilat - سورة فصلت
[41:53] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?
(Fussilat 41:53) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Ayat-ayat
di atas, dan khususnya yang terakhir, bercakap mengenai beberapa bukti
yang Allah berikan kepada kita tentang kewujudan-Nya. Panggilan
untuk penerimaan rasional Tuhan dalam Al-Quran adalah berbeza dengan
jenis iman "hanya mempunyai iman" yang diajarkan oleh para ulama
Kristian. Panggilan ini untuk "hanya mempunyai iman" digantikan dalam Quran dengan panggilan untuk membaca, mencerminkan dan mengesahkan.
Malangnya, dan agak ironinya, majoriti umat Islam di dunia hari ini menolak keajaiban matematik yang besar dalam Quran. Penolakan
ini adalah hasil dari penolakan mereka terhadap orang yang menemuinya
dan bukan hasil daripada justifikasi intelektual. Majoriti
mereka yang menolak kod 19 dalam Al-Quran tidak pernah mengesahkan
struktur matematik untuk diri mereka sendiri, tetapi telah bergantung
pada keputusan Imam dan Ulama mereka secara membuta tuli!
Majoriti umat Islam hari ini masih menolak untuk mempercayai kata-kata
Al-Quran yang menyatakan dengan jelas bahawa Tuhan telah memberikan
bukti konkrit dan ilmiah kewujudannya dalam Al-Quran. Malangnya, ini hanya mendedahkan kejahilan mereka dengan Al-Quran:
"Wahai kaumku, bukti telah datang kepadamu dari Tuhanmu, dan Kami turunkan kepadamu cahaya yang jelas nyata ." 4: 174
Surah An-Nisaa' - سورة النساء
[4:174] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu, dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu (Al-Quran sebagai) Nur (cahaya) yang menerangi (segala apa jua yang membawa kejayaan di dunia ini dan kebahagiaan yang kekal di akhirat kelak).
(An-Nisaa' 4:174) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Hubungan antara bukti dan Al-Quran dalam ayat yang sama adalah jelas.
No comments:
Post a Comment